fbpx

Black Friday ja joulu ovat tulossa – lue vinkit markkinointiin!

Vuoden 2023 tärkein myyntisesonki on edessä ja nyt viimeistään kannattaa suunnitella miten toteutat oman yrityksesi markkinoinnin ja kotiutat oman osasi sadoista miljoonista euroista jotka kulutetaan loppuvuoden aikana.

Syyslomat ja Halloween starttaavat myyntisesongin lokakuussa ja marraskuu on todellinen ostoskuukausi, kun Black Friday, Singles Day ja Cyber Monday kampanjat vauhdittavat myyntiä. Joulukauppa painottuu vähittäiskaupassa edelleen joulukuulle, mutta ensimmäisiä lahjoja hankitaan jo lokakuussa, joten omia tuotteita ja palveluita kannattaa markkinoida jo ajoissa.

Miten toteuttaa onnistunut Black Friday markkinointi ja joulumainonta pienellä budjetilla? Mitä kannattaa ainakin huomioida? Lue lisää ja hyödynnä vinkkimme. 

Onnistuminen lähtee perusasioista

Varmista ennen markkinointitoimenpiteiden aloittamista, että yrityksesi verkkosivut ovat ajan tasalla ja toimivat. Tarkista, että tiedot ovat päivitetty ja asiakkaasi löytävät sivuilta riittävästi heitä kiinnostavaa sisältöä. Verkkosivut ovat usein ensimmäinen kohtaamispiste yrityksesi ja asiakkaasi välillä – näyttävätkö verkkosivut siltä miltä haluat? Herättävätkö ne mielenkiintoa asiakkaissasi? Verkkokauppiaan kannattaa lisäksi varmistaa se, että tuotteiden löydettävyys on kunnossa ja ostaminen on helppoa. Mikäli kaipaat verkkosivuille tai verkkokauppaan uutta ilmettä tai sisältöä, apua niiden päivitykseen tai hakukoneoptimointiin, voimme auttaa!

Kivijalkaliikkeiden puolella kannattaa miettiä, kaipaako myymäläilme freesausta. Ovatko tulevan sesongin tuotteiden esillepanot kunnossa, tarvitaanko kampanjamateriaaleja, teippauksia tai muuta vastaavaa, joilla vaikutetaan asiakkaiden ostopäätöksiin ja lisätään menekkiä myymälätilassa. Meiltä saat suunnittelun ja toteutuksen myös myymälämarkkinointiin!

Hyödynnä edellisten vuosien opit ja kerätty data

Mikäli olet markkinoinut yrityksesi palveluita tai tuotteita jo edellisten myyntisesonkien aikana, nyt on aika kaivaa niistä dataa esille ja hyödyntää ne opit tämän vuoden suunnittelussa. Käy läpi mikä toimi ja mikä ei? Oliko budjetti riittävä? Mitä kannattaa tehdä edellisen vuoden tapaan? Mitä pitää tehdä toisin? Jos kaipaat apua markkinoinnin suunnitteluun, ota yhteyttä!

Mieti mikä ovat tavoitteesi

Tähän vastaat varmasti ”myynti”, mutta mieti myös ne keinot, joita aiot käyttää markkinoinnissa. Onko tavoitteesi kokonaismyynnin kasvu vai esimerkiksi joidenkin tiettyjen tuoteryhmien, palvelukokonaisuuksien tai brändien myynnin lisääminen? Jotkut yritykset valitsevat kampanjastrategiakseen koko valikoiman tarjoushinnat, kun taas toiset keskittyvät tuote-eriin ja yksittäisiin sisäänvetotuotteisiin.

Tavoitteesi voivat rakentua myös esimerkiksi uusasiakashankintaan, jolloin tuloksia kannattaa kuitenkin tarkastella kampanja-ajan sijaan pidemmällä aikavälillä.

Black Friday markkinointikuva mobiililaitteen näytöllä.
Arvio kannattavuutta, päätä budjetti

Tee päätös markkinointiin käytettävästä budjetista sekä tarjousten ja kampanjoiden kestosta. Black Friday on vakiinnuttanut asemansa Suomen suurimpana yksittäisenä kauppapäivänä. Viime vuosina monet yritykset ovat laajentaneet Black Fridayn markkinoinnin koskemaan koko viikkoa, jotkut jopa koko kuukautta. Kannattaa miettiä onko sesonkiin tarvetta rakentaa monta erillisiä kampanjaa ja vaihtuvia tarjouksia vai voiko niitä venyttääkö sulavasti teemasta toiseen.

Kannattaa perehtyä myös kilpailijoiden toimiin, todennäköisesti myös he tekevät jonkinlaisen Black Friday kampanjan. Pystytkö tarjoamaan parempaa kuin kilpailija? Kannattaako tarjouskilpailuun lähteä? Kannattaisiko keskittyä tarjousten sijaan johonkin muuhun strategiaan?

Kaikkien yritysten arvoihin Black Friday markkinointi ei sovi vastuullisuuden näkökulmasta, tällöin päivän aikana mainostamatta jättäminen voi olla myös taktisesti oikea valinta

Missä, miten ja kenelle kannattaa mainostaa?

Mainontaa kannattaa tehdä siellä missä asiakkaasikin ovat. Mediavalinta riippuu täysin sinun yrityksesi kohderyhmästä, mahdollisuuksia on monia niin valtakunnallisesti kuin paikallisestikin.

Nykyiset asiakkaat ostavat sinulta todennäköisemmin kuin uudet, joten heidän tavoittamiseksi kannattaa hyödyntää jo käytössäsi olevia kanavia kuten somea ja uutiskirjeitä sekä uudelleenmarkkinointia. Digimarkkinointi tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet tavoittaa uusia, potentiaalisia asiakkaita ja sosiaalisen median kanavista löytyy todennäköisesti myös sinun yrityksellesi sopiva vaihtoehto – käyttäähän somea ’kaikki’. Pienelläkin mainosbudjetilla voi päästä hyviin tuloksiin, kun panostukset keskitetään yhteen tai kahteen kanavaan ja kohdennus sekä mainosviestien suunnittelu toteutetaan huolella. Verkkokauppiaalle Google Ads tarjoaa monia muotoja mainostaa ja tehostaa myyntiä.

Sesonkien aikana kuluttajat ovat valmiimpia kokeilemaan uusia tuotteita ja brändejä. Onkin suositeltavaa rakentaa tunnettuutta ja luoda kysyntää jo ennen sesongin vilkkaimpia päivä, jolloin myynnin sisään saaminen on todennäköisempää. Kuluttajat harvemmin ostavat alennuksella tuotteita, joista he eivät ole koskaan kuulleetkaan. Mikäli mahdollista, budjetoi osa mainonnasta brändikampanjointiin ja kiinnostuksen herättämiseen.

Vaikka mainontaan ei olisi käytettävissä budjettia, somen tekemiseen kannattaa joka tapauksessa panostaa, sillä säännöllisellä ja aktiivisella tekemisellä, sekä laadukkaalla ja kiinnostavalla sisällöllä voidaan myös tavoittaa uusia asiakkaita orgaanisen näkyvyyden kautta, ilman mainoseuroja. Mikäli kaipaat somen tekemiseen kumppania, autamme kaikissa vaiheissa. Voimme perustaa somekanavat, tehdä sisältöä tai hoitaa ylläpidon – tarpeesi mukaan. Joillekin asiakkaille teemme esimerkiksi somesuunnitelman kerran kuukaudessa, ja hoidamme sen hyväksymisen jälkeen kaiken sisällöntuotannosta postauksiin. Olisiko tämä sopiva toimintamalli myös teidän yrityksellenne?

Varmista, että viestisi erottuu.

Mainonnassa asiakkaan huomio pitää kiinnittää lyhyessä ajassa, olipa valitsemasi mainoskanava mikä tahansa. Erityisen haastavaa tämä on loppuvuoden sesongin aikana, kun mainosviestien määrä on suuri. Selkeät, ytimekkäät viestit toimivat silloin, kun mainoksen pitäisi pysäyttää selailu puhelimen näytöllä tai se pitäisi ehtiä lukemaan liikkuvasta ajoneuvosta. Käytä myös selkeätä kehotetta, joka ohjaa toimimaan. Varmista myös, että sama kampanjailme näkyy yhtenäisesti myös sivustollasi ja myymälässäsi. Mainonnan suunnittelu ja toteutus kannattaa aloittaa ajoissa. Mikäli kaipaat luovia ideoita mainontaasi tai etsit tekijää mainosmateriaaleille, saat meiltä apua.

Kannattaa myös muistaa, että harvoin yksi mainos tavoittaa asiakkaasi vaan mainonta vaatii toistoa, jotta se huomataan ja muistetaan. Mikäli käytät useita eri mainoskanavia, varmista että viestisi ja brändisi on tunnistettavissa samaksi kaikissa kanavissa yhtenäisellä ilmeellä.

Uusi saapuva viesti merkki kertoo naiselle että sähköposti on vastaanotettu.
Sähköpostimarkkinointi.

Sähköpostimarkkinointi on edelleen yksi tehokkaimmista keinoista tavoittaa nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat. Voit kertoa tarjota asiakkaillesi ideoita ja houkutella heidät ostoksille tarjouksilla, alennuskoodeilla tai etu-osto-oikeuksilla. Sähköpostimarkkinoinnilla voit myös helposti räätälöidä viestejä esimerkiksi erilaisille kanta-asiakasryhmille. Mikäli sinulla ei ole vielä sähköpostirekisteriä, sen kerääminen on hyvä aloittaa nyt lisäämällä verkkosivustollesi kehotus liittyä uutistilaajaksi. Voimme auttaa sähköpostimarkkinoinnin aloittamisessa ja rakentaa käyttöösi brändisi ilmeen mukaisen uutiskirjepohjan. Voimme auttaa myös kiinnostavan sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa.

Joulumuistamiset

Vuoden lopuksi on tullut aika kiittää asiakkaitasi, yhteistyökumppaneitasi ja henkilökuntaasi. Voimme auttaa löytämään juuri sinun yrityksellesi ja asiakkaillesi sopivat lahjat. Räätälöimme ne yrityksesi ilmeen mukaisiksi ja halutessasi toimitamme ne suoraan lahjan saajille. Meiltä saat myös painetut ja sähköiset kutsut ja tarvittaessa suunnittelun ja toteutuksen yrityksesi pikkujouluihin.

Monen värisiä lahjapaketteja kassissa.

Olipa tarpeesi sitten Black Friday markkinointi, joulun somekampanja tai pikkujoulukutsu, meiltä saat markkinointiapua – ota yhteyttä!
Kilauta tai lähetä sähköpostia – yhteystietomme löydät täältä >

Markkinoijan muistilista – loppuvuoden 2023 tärkeät päivät.

Lokakuu
* Koulujen syyslomia vietetään lokakuun lopussa viikoilla 42–43
* Halloween ti 31.10.

Marraskuu
* Pyhäinpäivä la 4.11.
* Singles’ Day la 11.11.
* Isänpäivä su 12.11
* Black Week alkaa ma 20.11.
* Black Friday pe 24.11.
* Cyber Monday ma 27.11.

Joulukuu
* Itsenäisyyspäivä ke 6.12.
* Koulujen joululomat alkavat viikolla 51, useimmiten la 23.12.
* Jouluaatto su 24.12.
* Joulupäivä ma 25.12. (arkipyhä)
* Tapaninpäivä ti 26.12.2023 (arkipyhä)

Scroll to Top